Kampanie AdWords w wykonaniu Ataxo

Dzisiaj odwiedził uczestników Google Online Marketing Challenge Jarosław Mutwil, kierownik działu IT w Ataxo Poland. Ataxo Poland posiada ponad tysiąc klientów i prawie setkę pracowników. Jest największą agencją marketingu internetowego na terenie Czech i jedną z największych w Polsce.

Słowniczek

Jarek rozpoczął swoje wystąpienie od pytania czy SEM= SEO + PPC? Zwrócił także uwagę, że od jakiegoś czasu wchodzi termin SM czyli , już bez słowa „Engine”. Również pytał o rozumienie uczestników pojęć takich jak CTR, PPC, CPM, Quality Score, jakość strony docelowej i AdRank. Wystąpienie miało charakter pogadanki, ale było wsparte krótką prezentacją multimedialną na projektorze . Na projektorze wyświetlane były kluczowe zagadnienia, a studenci chętnie brali udział w dyskusji.

Reklama AdWords

W klasycznej reklamie na stronie wyszukiwarki, omówił warunki jakie musi spełnić reklama aby się znaleźć na przyzwoitym miejscu. Liczbę możliwych reklam do wyświetlenia i osiągane pozycję.

W zakresie reklamy kontekstowej omówił targetowanie na słowa kluczowe oraz targetowanie miejsca docelowe. Na słowa kluczowe ma jeden minus, ponieważ nie panujemy nad nią. Taka kampania może się szybko skończyć, ale raczej dotyczy to kampanii w modelu CPM. Jak puścimy ją w modelu CPC, to spokojnie można traktować to jako reklamę „brandingową”. W raporcie widać tylko wyniki które miały albo 100 wyświetleń albo co najmniej 1 kliknięcie. To przyczyna ograniczeń i nieprawidłowości w raporcie końcowym. Czasem Klienci pytają się, na jakich stronach byli widoczni i mogą wychodzić „kwiatki”. Jednak świadomość tego faktu powoduje, że nie jest to traktowane jako nieprawidłowość.

Ciekawe pytania, czy warto uruchamiać reklamy w sieci kontekstowej? Tak, reklama bannerowa w sieci kontekstowej zwiększa ilość konwersji on-line, które są traktowane jako „konwersje po
wyświetleniu”.

Czy jest możliwe aby pojawiło się w tytule więcej niż 25 znaków albo więcej niż 35 znaków w opisie? Tak, ale w opisie musi być wykorzystane „narzędzie wstawiania słów kluczowych”. Jeżeli słowo kluczowe w grupie (i tym samym to wyszukiwane) ma większą liczbę znaków niż limit (np. 25 dla tytułu) i jego szerokość (faktyczna – można skojarzyć z width), jest mniejsza od szerokości reklamy, wtedy owo słowo zostanie użyte, pomimo przekroczenia limitu znaków.

Narzędzia

  • Statystyki wyszukiwarki – pokaże nam sezonowość i trendy
  • Narzędzie propozycji słów kluczowych – pokazuje wszystko bardzo globalnie. Samo narzędzie ma kolumnę, która wskazuje liczbę wyszukań. W tej kolumnie może być problem ze słowami sezonowymi – może pokazywać, że wyszukań nie ma, co nie do końca może pokrywać się z prawdą.
  • Narzędzie analizy słów kluczowych z wyszukiwarki (search-based keyword tool)
  • Raporty (np. wyszukiwanych haseł)
  • Narzędzie podglądu reklamy
  • Narzędzia analityczne (np. Google Analytics)

Ciekawostką był raport gdzie może pojawić się “dopasowanie przybliżone na podstawie sesji”. Korzystając z raportu skuteczności słowa kluczowego, można wybrać kolumnę “Dopasowanie”, w której może pojawić się “dopasowanie przybliżone na podstawie sesji” – może być tak, że słowo, które wywołało reklamę nie pasuje do słów z naszej kampanii, ale reklama się pojawiła, na podstawie poprzednich zapytań użytkownika.
Więcej u Mariusza

Słowa kluczowe

  • Exact – dokładne
  • Phrase – do wyrażenia
  • Broad – szerokie
  • Negative – wykluczające

Jarek napisał na tablicy w różnych dopasowaniach kilka haseł. Ciekawy był przypadek słowa kluczowego „noclegi zakopane” i zapytania użytkownika „noclegi w tatrach”. Padło pytanie czy słowo kluczowe wyświetli dla tego zapytania kluczowe, odpowiedź pozostawiam każdemu.

Reklama

Jaka jest skuteczna reklama: jest unikalna, relewantna, zawiera „wezwania do działania”, jest intrygująca. Bardzo istotne jest testowanie reklam, czyli np. pisanie reklamy kapitalikami lub normalnym tekstem.

Targetowanie

Przedstawił dwa rodzaje targetowania: na język; na region. Dodatkowo wspomniana została możliwość rozszerzenia reklam: poprzez dodanie adresu, lub telefonu (w opcji click-to-call).

Pytania

Korzystanie z AdWords, czy rezygnacja z PPC ma wpływ na wyniki organiczne? Czy firma straci pozycję gdy przestanie korzystać z AdWords? Czy można reklamować alkohol? Czy można reklamować striptiz? Czy można reklamować noże kuchenne?

Advertisements