Jak reklamować zegarki i biżuterię czyli Jubiler W.Krzyś w GOMC

Na IV roku studiów, mieszany zespół studentów zarządzania i ekonomii w składzie Ewa, Aneta, Mateusz i Janusz zajęli się promocją dla firmy jubilerskiej.

Jubiler Wiesław Krzyś” to rodzinna firma zegarmistrzowsko-jubilerska z tradycją sięgająca aż 1946 roku. Główna placówka firmy znajduje się w centrum Katowic (znajdują się tam dwa sklepy) oraz trzeci sklep w największym centrum handlowym w województwie śląskim – Silesia City Center. Aktualnie firma posiada 12 pracowników (w tym dwójka właścicieli) w trzech sklepach.

Firma, jak sama nazwa wskazuje zajmuje się sprzedażą wszelkiego rodzaju wyrobami jubilerskimi oraz usługami zegarmistrzowskimi. W swojej ofercie J.W. Krzyś posiada wyroby ze złota, srebra, perły i brylanty oraz całą gamę luksusowych zegarków znanych światowych marek takich jak m.in. Tissot, Atlantic, Omega, Certina etc.

Osobą odpowiedzialną za marketing w Internecie jest pani Barbara Krzyś – żona właściciela firmy. Pełni ona jednak funkcję jedynie konsultanta dla zewnętrznych firm, które stworzyły aktualną wersję strony http://www.krzys-jubiler.pl. Strona www pod względem graficznym jest wykonana w poważnym i ekskluzywnym charakterze odpowiednio dobranym do tematyki jubilerstwa. Struktura strony również jest wykonana w czytelny sposób, bardzo łatwo odnaleźć się wśród produktów oferowanych przez firmę i obejrzenia ich w efektywnych galeriach. Do wad można zaliczyć jednak mało treści i mało widoczny link do kontaktu ze sklepem – trzeba się wysilić, aby zwrócić uwagę na mały przycisk u góry strony kierujący do informacji kontaktowych firmy (adres, telefon, email).

Analiza Rynku

Aktualny profil klienta to osoba w wieku około 35-55 lat dla sklepów w centrum miasta oraz 25-50 lat dla sklepu w Silesia City Center. Wynika to z odmiennej charakterystyki tych sklepów oraz ich usytuowania – sklep w centrum miasta ma w swojej ofercie bardziej luksusowe produkty, a sklep w centrum handlowym oferuje również biżuterię i zegarki dla ludzi młodych.

Według właścicieli firmy konkurencja na tym rynku jest dość duża i jest to rynek dość mocno nasycony, ale napędza przez to rozwój tych firm. Nasycenie rynku odstrasza też potencjalną konkurencję ze strony nowych firm, ponieważ jest on bardzo kapitałochłonny – aby otworzyć działalność w tym sektorze trzeba mieć olbrzymie środki na zgromadzenie wartościowych produktów, które później zostaną sprzedane z zyskiem. Rynek działa bardziej na zasadzie pokojowego podziału niż bezwzględnej walce o każdego klienta, firma jednak czule odczuwa konkurencję ze strony wielkich, ogólnopolskich firm jubilerskich takich jak m.in. Kruk czy Apart.

Na rynku produktów jubilerskich istnieje duża sezonowość – okres Bożego Narodzenia obfituje w drastyczny przyrost zainteresowania produktami firmy i zwiększoną sprzedażą.

Marketing

Strona www firmy jest katalogiem produktów firmy z podziałem na główne ich kategorie z dość małą możliwością interakcji z klientem. Właściciele firmy rozważają jednak otwarcie systemu sklepu internetowego na swojej stronie www, obawiają się jednak pewnych problemów związanych z charakterem tej formy sprzedaży (gwarancja dostawy, system płatności, gwarancji, itp.).

Strona www jest całkiem dobrze wypozycjonowana – pod frazę „jubiler katowice” pojawia się na drugim miejscu w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, a pod frazę „zegarki katowice” firma J.W. Krzyś jest na czwartym miejscu. Page rank witryny wynosi 3.

Firma nie prowadzi aktywnej promocji swojego adresu www w sieci, znajduje się jednak w wielu katalogach skupiających adresy stron powiązanych z jubilerstwem i zegarkami.

Promocja offline adresu url jest za to znacznie aktywniejsza. Adres http://www.krzys-jubiler.pl znajduje się na każdej wizytówce oraz na każdym plakacie reklamującym sklep. Również sprzedawcy zawsze sugerują klientom odwiedzanie strony, ponieważ od czasu do czasu można znaleźć tam specjalne promocje i być na bieżąco z nowymi produktami. Firma próbuje również stworzyć bazę e-mail i telefoniczną swoich klientów, ci jednak niezbyt chętnie udostępniają te informacje.

Ogólna promocja firmy polega między innymi na firmowych opakowaniach, reklamie tradycyjnej w postaci banerów i billboardów rozwieszonych w mieście, współpracy z firmą Tissot. Poza tym firma prowadzi również aktywną formę promocji w postaci współpracy z teatrem (bilet teatralny, jako kupon rabatowy), kupony rabatowe do każdego zakupu oraz współpracę z innymi firmami (np. Toyota) oraz organizowanie prezentacji i konferencji.

Korzyści z AdWords

Kampania reklamowa w AdWords może przynieść wiele korzyści dla firmy. Po pierwsze, dzięki niej zwiększy się sprzedaż produktów i zysk firmy, nie tylko wynikający ze sprzedaży zwyczajnego asortymentu (jak złoto i srebro), ale i produktów unikalnych, takich jak zegarki firmowe dla których stworzona zostanie odpowiednia osobna kampania. Dzięki kampanii firma zwiększy również swoją konkurencyjność, ponieważ niektórzy z konkurentów już reklamują się w AdWords.

Proponowana strategia AdWords

Strategię AdWords rozdzielą na cztery kampanie:

  1. Zegarki – kampania główna, na którą przeznaczą początkowo 40% środków finansowych (3,8$ dziennie). Główną przyczyną skupienia się na promocji zegarków jest fakt, że są one głównym i jednocześnie wyróżniającym wśród konkurencji produktem firmy J.W.Krzyś. Dodatkowym atutem tej kampanii jest to, że każda marka zegarków posiada własną podstronę www dzięki czemu ruch potencjalnego klienta jest kierowany do konkretnego produktu. Osoba poszukująca przykładowo zegarków Certina znajdzie się na podstronie dotyczącej właśnie tej marki. Dla każdej marki zegarków utworzyliśmy osobne grupy reklam z osobnymi, unikalnymi dla nich słowami kluczowymi dotyczącymi marki lub modelu zegarka.
  2. Sieć wyszukiwania – druga kampania dotycząca pozostałych produktów firmy, które jednak nie charakteryzują się dużą wielkością sprzedaży lub poszukiwań w Internecie (wyroby ze złota, srebra, perły, itp.). Kampanię tę opierają na bardziej ogólnych słowach kluczowych (np. jubiler katowice, luksusowe zegarki, złoto), które mogą generować ruch, ale niekoniecznie będzie on tak wartościowy jak w pierwszej kampanii. Na kampanię „Sieć wyszukiwania” planują przeznaczyć około 25,3% funduszy (2,4$ dziennie).
  3. Promocje – trzecia kampania dotycząca promocji i zniżek na dwie marki zegarków oraz wyroby ze złota i srebra. Stworzona dla ludzi poszukujących zniżek i promocji – przeznaczą na nią około 25,3% środków (2,4$ dziennie).
  4. Sieć partnerska – ostatnia kampania publikowana wyłącznie w sieciach partnerskich w odróżnieniu do pozostałych, które występują jedynie w sieci wyszukiwania. Decyzję o odłączeniu sieci partnerskich z pozostałych kampanii podjęliśmy w celu lepszej i łatwiejszej analizy – sieci partnerskie zazwyczaj generują niski współczynnik CTR, który „psułby” wyniki w pozostałych kampaniach, przez co trudniej byłoby analizować ich rzeczywistą efektywność w wyszukiwarkach. Ze względu na niski przewidywany CTR kampanii przeznaczą na nią minimalną ilość środków finansowych w wysokości około 9,5% (0,9$ dziennie). W tej kampanii planują użyć bardziej agresywnych i kreatywnych reklam przyciągających uwagę i stwarzających zaciekawienie wśród odbiorców.

Wszystkie z wyżej wymienionych będą wyświetlane na terenie województwa śląskiego, ponieważ sklepy J.W.Krzysia znajdują się w centrum województwa – Katowicach, gdzie pracują i studiują ludzie z całego województwa. Również charakterystyka produktów powoduje, że sklepy z tak ekskluzywnymi markami zegarków oraz luksusowymi wyrobami ze złota nie są zbyt gęsto rozmieszczone w mniejszych miastach – Jubiler W. Krzyś jest jednym z niewielu sklepów z takim asortymentem w województwie śląskim.

Reklamy