Rakiety.pl w sezonie konkursowym

Pierwszy konkursowy zespół będzie współpracował ze sklepem Rakiety.pl, który mieści się w Katowicach na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich. Nie jest to łatwo dostępne miejsce, jednakże każdy mieszkaniec śląska zna doskonale tą lokalizacje, a sklep i tak działa głównie internetowo. Właściciel nie zdradził nam szczegółów dotyczących wielkości sprzedaży, ale udzielił nam informacji, że wzrosła ona o 20% w porównaniu do roku poprzedniego.

Firma jest mikro przedsiębiorstwem, gdyż pracuje w niej tylko kilka osób. Firma Rakiety.pl jest dystrybutorem TSL OUTDOOR, który od 30 lat produkuje najlepsze rakiety śnieżne. W ciągłej sprzedaży oferuje ponad trzydzieści modeli rakiet śnieżnych oraz inne wyroby marki TSL tj.: kijki trekingowe, śpiwory, latarki, włączniki światła i kubeczki itd. Na nadchodzący sezon letni chce poszerzyć swoja działalność o kijki do nordic walking. Rakiety.pl to także przedstawiciel norweskiej firmy FJELLPULKEN, producenta specjalistycznych sań do transportu sprzętu i wyposażenia turystycznego. Istnieje również możliwość wypożyczenia rakiet śnieżnych w 50 wypożyczalniach na terenie całego kraju.

Firma powstała w 2002 roku wraz ze stroną internetową o domenie www.rakiety.pl. Sklep online został zrobiony przez firmę Ogicom. Obecnie jest zarządzany przez pracowników rakiety.pl, gdyż do sklepu jest podpięty CMS. Niestety w celu wykonania jakiejkolwiek zmiany, właściciel jest zmuszony kontaktować się z Ogicom. Koszt wykonania serwisu nie jest mi znany. Firma rakiety.pl jest obecna online i offline. Online, poza sklepem, firma posiada blog oraz stronę na Facebook’u. Offline jest dostępna siedziba sklepu. Marketingiem internetowym zajmuje się tylko 1 osoba.

Obecnymi klientami rakiety.pl są zarówno kobiety, jak i mężczyźni w różnym przedziale wiekowym. Są to głównie osoby aktywne, uprawiające różne sporty górskie, gdzie niezbędne jest posiadanie rakiet śnieżnych. Potencjalnymi klientami są osoby aktywne, lubiące sport oraz próbowanie nowych rzeczy. Wkrótce kolejną grupą docelową będą osoby uprawiające nordic walking. Obecnymi konkurentami są AMC Kraków i Baco sport. Potencjalnymi konkurentami są wszystkie sklepy sportowe, które postanowią rozszerzyć swój asortyment o rakiety śnieżne.

Konkurencja między sklepami sportowymi, szczególnie ze sprzętem górskim jest bardzo duża, jednak rakiety śnieżne są produktem dość specyficznym i niszowym. Jeżeli chodzi o sprzedaż rakiet śnieżnych, rakiety.pl są na pierwszym miejscu w Polsce (do 1000 sprzedanych rakiet w tym sezonie brakuje jedynie 300). Występuje tu sezonowość w sprzedaży. Jak wiadomo rakiety śnieżne są używane tylko zimą, więc sprzedaż trwa głównie w sezonie zimowym. Do silnych stron rakiety.pl należy domena oraz własny magazyn, przez co produkty są zawsze na stanie.

Strona www.rakiety.pl jest używana tylko do sprzedaży. Do jej zalet należą: połączenie z Facebookiem, łatwość obsługi i składania zamówienia, czytelne menu oraz liczne promocje, wyświetlające się na stronie głównej. Osobiście, nie dopatrzyłyśmy się żadnych wad. Strona posiada page rank 4/10 i wyświetla się na pierwszym miejscu na frazę „rakiety śnieżne”. Łącznie strona posiada 683 linków zwrotnych. Sklep rakiety.pl reklamuje się zarówno offline jak i online.

Biorąc pod uwagę, że nazwą sklepu jest nazwa domeny, wszędzie gdzie pojawia się nazwa sklepu, reklamowana jest również domena. Online, poza mediami społecznościowymi, sklep reklamuje się na portalach o tematyce górskiej tj. NPM czy wspinanie.pl. W tym celu głownie wykorzystuje banery. Często nazwa rakiety.pl pojawia się w artykułach publikowanych na tego typu portalach. Co jakiś czas są także wysyłane newslettery do klientów. Domena jest także reklamowana offline na różnych eventach, a także naklejkami czy w gazetach National Geographic Traveler, 3 żywioły oraz gazetce PTTK. Analytics został podpięty do strony dopiero miesiąc temu, dlatego nie warto póki co analizować danych.

Przy użyciu kampanii AdWords chcielibyśmy sprzedać jak najwięcej rakiet śnieżnych. Mamy okres przedświąteczny, koniec sezonu, a do 1000 sprzedanych rakiet, brakuje jeszcze 300. Kampania AdWords pomoże nam byśmy byli wyświetlani w Google na frazy, na które normalnie sklep rakiety.pl się nie pokazuje.

Proponowana strategia AdWords

Naszą kampanię stworzyłyśmy po dokładnym przeanalizowaniu oferty sklepu rakiety.pl. Starałyśmy się jak najdokładniej odzwierciedlić na Naszym koncie strukturę strony sklepu, a tym samym jego ofertę, dlatego stworzyłyśmy aż 7 kampanii (14 Ad Groups). Są to: Rakiety, Plecaki, kijki trekingowe, Nordic walking, Siec kontekstowa, Śpiwory, Wielkanoc. Budżet 200$ podzieliłyśmy na 10$ dziennie, czyli planowany budżet tygodniowy będziemy starać się zamknąć w 70$. Reklamy będą wyświetlane w całym kraju, gdyż rakiety.pl jest sklepem internetowym z możliwością dostawy na terenie Polski. Nie określiłyśmy też grup demograficznych, gdyż płeć i wiek przy tym produkcie nie ma znaczenia.

Ustawiłyśmy rotacje reklam na wyświetlanie naprzemienne, by móc później wybrać najbardziej efektywne/skuteczne reklamy. Każdej kampanii przypisałyśmy inny budżet dzienny: Rakiety 2,50$, Plecaki 1$, Kijki trekingowe 1,25$, Nordic walking 1,50$, Sieć kontekstowa  1$, Śpiwory 0,75$, Wielkanoc 2$. Kampanie Rakiety, Plecaki, kijki trekingowe, Nordic walking i śpiwory odsyłają do podstron danej kategorii produktu i wraz z Wielkanoc dotyczą tylko sieci wyszukiwania.

By nie zaniżać CTR, w żadnej z powyższych kampanii nie została wybrana sieć kontekstowa. W tym celu została utworzona kampania Sieć kontekstowa z 4 Ad grupami. Są one odzwierciedleniem pozostałych kampanii. Partnerzy jakich wybrałyśmy to m.in: wspinanie.pl, zdrowiesportforma.pl, climb.pl, polskieszlaki.pl i inne. Wszystkie strony z sieci partnerskiej, które wybrałyśmy, są związane z tematyką górską i turystyczną.

Chcemy, żeby kampania wyszła jak najlepiej. Zależy Nam, żeby liczba wyświetleń przekroczyła 2 000 dziennie przy CTR większym od 7% i niskim średnim CPC, czyli np. 0, 15$. W tym wypadku liczyłybyśmy na liczbę kliknięć większą od 170 dziennie. Są to bardzo optymistyczne wyniki, jednak damy z siebie wszystko, by uzyskać jak najlepsze efekty.

W końcu trzeba stawiać sobie wysoko poprzeczkę, żeby odnieść sukces. Jednak naszym najważniejszym celem jest sprzedanie jak największej ilości rakiet. Mamy nadzieje, że tak zoptymalizowana kampania nam to umożliwi.

Advertisements