Grawmat w podsumowaniu konkursowym

Głównym celem kampanii było zwiększenie sprzedaży oraz rzeczywistej liczby klientów firmy “Grawmat”. Nasze ambicje sięgały wskaźnika CTR na poziomie około 4-5% oraz 60- 70 kliknięć dziennie. Uruchomiliśmy jedną kampanię w której umieściliśmy grupy reklam odpowiadające ofercie firmy “Grawmat”. Kampania trwała od 12 maja do 2 czerwca i funkcjonowała na terenie województwa Śląskiego. Założeniem było wydanie całości budżetu w przeciągu 22 dni, co dawało około 9 US$/dzień.

Tygodniowe wyniki naszej kampanii nie spełniały naszych oczekiwania. Średni CTR wynosił 2,40% przy 18070 wyświetleniach i 434 wyświetleniach, co daje około 2500 wyświetleń oraz 62 kliknięcia dziennie. Wprowadzone zmiany dotyczące poszczególnych grup wyświetlanych reklam oraz CPC owocowały wzrostem wskaźnika CTR. W 3 tygodniu trwania naszej kampanii średni CTR wynosił 7,48% przy 6834 wyświetleniach i 511 kliknięciach. Wyniki 3 tygodniowej kampanii były dla nas zadowalające gdyż średni CTR na cały okres trwania kampanii wynosił 4,11% przy 34956 (1588 dziennie) wyświetleniach i 1436 (około 65 dziennie) kliknięciach. Porównując końcowy poziom CTR do poziomu opisanego w pre- campaign strategy możemy uznać, że kampania zakończyła się zgodnie z naszymi przewidywaniami.

Pod względem współczynnika CTR najskuteczniejszą grupą reklam okazała się grupa „Regiony”, gdzie wskaźnik osiągnął poziom 12,23% przy średniej pozycji 2,4. Natomiast najgorszą grupą okazała się grupa „Gadżety” gdzie współczynnik wynosił 0,24% przy średniej pozycji 6.
Podczas projektowania kolejnej kampanii dla firmy “Grawmat” zalecilibyśmy zwrócić uwagę na dobór słów kluczowych oraz ustalenie odpowiedniego CPC tak, aby reklama była lepiej widoczna. Istotną zaletą w tworzeniu kampanii jest także odpowiednie rozplanowanie budżetu dziennego. Należałoby się także zastanowić na użyciem dynamicznych nagłówków. Nie należy pozostawiać kampanii samej sobie. Ciągła aktualizacja i nanoszenie poprawek powinno przynieść oczekiwane efekty.

1.Przegląd kampanii

Celem naszej kampanii AdWords było zwiększenie sprzedaży oraz rzeczywistej liczby klientów firmy “Gramwat”., zwiększenie liczby odwiedzin witryny naszego klienta, zwiększenie czasu spędzonego na niej oraz osiągniecie ogólnego wskaźnika CTR na poziomie 4-5%. Nasza kampania trwała 22 dni (od 12.05.11 do 02.06.11) w ciągu których wykorzystaliśmy nasz zaplanowany budżet wynoszący 200$. Na potrzeby kampanii stworzyliśmy następujące grupy reklam: „Gadżety”, „Grawerowanie”, „Prezenty”, „Regiony”, „Tabliczki”, „Wycinanie.

2. Ewolucja strategii kampanii

W czasie trwania naszej kampanii przeprowadzaliśmy zmiany mające na celu jej optymalizację oraz poprawę wyników.
Nasze pierwsze zmiany polegały na edycji treści reklam oraz dodawaniu nowych słów kluczowych, chcieliśmy w ten sposób zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się ofertą firmy Grawmat.

Naszym kolejnym posunięciem było wstrzymanie wyświetlania grup reklamowych Gadżety oraz Wycinanie, które cechowały się niskim współczynnikiem CTR. Zdecydowaliśmy się również na zwiększenie maksymalnego CPC dla niektórych słów kluczowych, gdyż ustawiona przez nas na początku kampanii stawka (0,15$) okazała się zbyt niska. Przez kolejne dni dodawaliśmy nowe słowa kluczowe, aby bardziej dopasować się do wyszukiwań klienta. Niektóre z słów kluczowych okazały się nietrafione i posiadały niski współczynnik CTR, więc je wyłączaliśmy, gdy widzieliśmy że nie spełniają naszych wymagań.

3. Kluczowe wyniki

Po zakończeniu całej kampanii CTR wyniósł 4,11%, a zatem zrealizowaliśmy jeden z naszych głównych celów, którym było osiągnięcie wskaźnika CTR na poziomie 4-5%. Zmiany współczynnika CTR prezentuje wykres 1.
Wykres 1

Koszt całej kampanii wyniósł 198,34 US$. Z kolei CPC wyniosło 0,14 USD, co okazało się stawką różniącą się o 0,01 USD od oczekiwanej. Ważnym aspektem całej kampanii były różne grupy reklam. Uzyskaliśmy 6 grup reklam, których lista z najważniejszymi danymi załączona jest w tabeli nr 1.

Łącznie z wszystkich grup reklam nasza kampania wygenerowała 1 436 kliknięć oraz 34 956 wyświetleń. Największy udział w tych rezultatach miała grupa reklam „Prezenty”, która wygenerowała 890 kliknięć oraz 20507 wyświetleń. Do grupy tej przypisane zostały następujące słowa kluczowe: ”Prezent na 18”, ”Prezent na osiemnastkę”, ”Prezenty grawerowane”. Te słowa kluczowe miały największe poziomy wyświetleń. Do nieefektywnych słów kluczowych należały słowa związane ogólnie z prezentami m.in.: „Oryginalny prezent”, „Wyjątkowy prezent” oraz „prezent pomysł.

Słowami kluczowymi o najwyższym CTR były „Grawer Mysłowice” oraz „Szyldy grawerowane”, które uzyskały odpowiednio 66,67% oraz 29,63% CTR, a ilość wyświetleń wynosiła 3 oraz 27 (Tabela nr 2). Oczywiście było wiele słów, które osiągały znacznie niższy CTR natomiast liczba wyświetleń była znacznie większa. Najczęściej wyświetlane było słowo „Grawerowanie na szkle” aż 544, także „Cięcie laserem” było bardzo popularne, ponieważ pojawiło się 457. Słowo „Grawerowanie na szkle” osiągnęło 80 kliknięć, przez co uzyskany CTR dla tego słowa wynosił 14,71%. Dla słowa „Cięcie laserem” współczynnik CTR wyniósł tylko 1,09%.. Znaczna ilość słów kluczowych zanotowała niestety wszystkie

współczynniki na poziomie równym 0, również istniały słowa o bardzo niskim CTR, które dosyć szybko wyłączaliśmy z naszej kampanii. Należą do nich m.in.: „Tabliczki informacyjne, „Oryginalny prezent”, „prezent pomysł”, „Upominki reklamowe”.

4. Wnioski

Podsumowując całą naszą kampanię, możemy śmiało stwierdzić, że osiągnęliśmy nasze zamierzone cele oraz wyciągnęliśmy mnóstwo wniosków dotyczących prowadzenia kampanii AdWords.
Dzięki użyciu KeyWord Insertion Tool oraz odpowiednich słów kluczowych udało nam się uzyskać satysfakcjonujące nas wyniki.

Udało nam się przekroczyć zamierzony CTR o 1,5%, a także dobrze rozdysponować budżet, gdyż wydawaliśmy równe dzienne stawki. Ciekawostką może być fakt, iż nasz CPC wyniósł tylko 0,14 USD i jest bliski tego z założeń, który wynosił 0,15. Wpłynęło to korzystnie na naszą kampanię, gdyż mogliśmy uzyskać znacznie więcej kliknięć. Za każdym razem wyciągaliśmy wnioski z raportów, starając się w pełni wykorzystać potencjał kampanii. Ponadto zobaczyliśmy, w jaki sposób budować reklamy oraz dobierać słowa kluczowe, aby przynosiły jak najlepszy efekt.

Najsłabszym ogniwem okazały się nasze grupy reklamowe “Gadżety” oraz “Wycinanie”, które osiągnęły CTR odpowienio na poziomie 0,24% oraz 1,04%. Wnioskujemy z tego, że obie te kategorie były zbyt ogólne oraz konkurencja (szczególnie przy grupie “Gadżety”) jest dość wysoka.

Nasze reklamy wyświetlały się na średnio na pozycji 4,7, co nie jest wynikiem nas zadowalającym. Rozczarowujący dla nas był brak opcji ustawiania przedziału średniej pozycji, na której ma być wyświetlana reklama.

5. Rekomendacje na przyszłość

Promocja firmy Grawmat odniosła sukces, który przełożył się na zwiększenie ilości odwiedzin strony. Mamy nadzieję, że wskazana firma jeszcze nie raz skorzysta z Google AdWords tworząc kampanię pozbawioną błędów popełnionych przez nas. Należy zwrócić uwagę na dobór słów kluczowych, na takie, które szczegółowo opisują wymagania klientów,. Kluczowe jest również stworzenie interesujących i wyróżniających się tekstów reklamowych, zaadresowanych do konkretnych odbiorców, wskazujących także na aktualne promocje czy nowości w ofercie ośrodka. Należałoby także zadbać o większą spójność informacji na stronie, gdyż nie każdy odnośnik z reklamy przenosił potencjalnego klienta na stronę zawierającą szczegółowe informacje o reklamowanym produkcie. Może to prowadzić do pewnej dezorientacji – klient poszukując informacji na temat wybranej usługi, nie znajduje jej na danej podstronie, przez co może opuścić naszą witrynę.

6. Zdobyte umiejętności

Kampania Google AdWords była dla nas istotnym wydarzeniem. Mieliśmy okazję współpracować z realną firmą, co podczas studiów jest dość ciekawym doświadczaniem, oraz okazją do zapoznania się ze sferą marketingu internetowego. Mieliśmy nadzieje na poznanie wszystkich możliwości oferowanych przez pogram AdWords, a także na zrozumienie procesu budowy kampanii internetowej dla konkretnej branży. Zdobyte doświadczenie na pewno przyda się nam w przyszłej karierze i zachęci do korzystania z narzędzi proponowanych przez Google. Dużym plusem konkursu jest finansowanie kampanii przez Google, nie powodowało to niepotrzebnej presji niepowodzenia i stworzyło nam doskonałe warunki do wypróbowania poszczególnych narzędzi oraz wprowadzenia ciekawych pomysłów.

Dosyć sporym zaskoczeniem okazały się także dla nas słabe notowania poszczególnych grup reklam, w których pokładaliśmy spore nadzieje. Według naszych wcześniejszych przewidywań miały one generować sporą ilość kliknięć. Problemem okazała się zbyt duża ilość słów kluczowych oraz spora konkurencja, co spowodowało szybkie wyczerpanie się funduszy i stosunkowo marne wyniki. Po sukcesywnych korektach doszliśmy do odpowiedniego zakresu słów i kategorii, który gwarantował dobre notowania. Było to dla nas bardzo pouczające, ponieważ właśnie ta lista ma największy wpływ na kampanię.

Wiedza na temat właściwego doboru słów kluczowych na pewno przyda się w przyszłości i w budowie dalszych kampanii internetowych. Ważnym elementem, który był w planach od samego początku było odpowiednie zawężenie wyświetlanie reklam pod względem terytorialnym. Dało to nam informacje na temat rozlokowania największej ilości potencjalnych klientów. Ogólnie rzecz biorąc nie spodziewaliśmy się, że trzeba będzie przywiązać aż tak wielka wagę do szczegółów, które okazały się mieć kluczowe znaczenie w całej kampanii. Bardzo ważne okazały się również korekty, reakcje na wyniki i ewentualne przebudowy.

Dobrze skoordynowana praca grupowa ma kluczowe znaczenie. Początkowo sprawy nie układały się dosyć pomyślnie. Nasza grupa miała problemy ze właściwym zgraniem, oraz z zatwierdzeniem ostatecznego projektu. Głównym tematem sporów była właściwa ilość grup reklam, co bezpośrednio wpływało na strukturę naszego przedsięwzięcia. Po kilku naradach i głębszej analizie problemu, doszliśmy do porozumienia. Warte nadmienienia jest również, iż wszyscy członkowie zespołu mieszkają stosunkowo daleko od siebie. Ustalenie właściwych terminów spotkań, które odpowiadałyby każdemu nastręczyło nam wielu problemów.

Wiadomo, iż nie można rozwiązać wszystkiego poprzez Internet i niektóre sprawy wymagają dłuższej narady. Podsumowując prace w naszej grupie można ja uznać za owocna, po wcześniejszych problemach, doszliśmy do porozumienia i wspólnie podejmowaliśmy kluczowe decyzje. Co naszym zdaniem wpłynęło na dość dobry ostatecznych wynik. Podczas kontaktu z firma nie napotkaliśmy absolutnie na żadne problemy. Mieliśmy pozostawione szerokie pole do popisu i nie zostały nam narzucone żadne specjalne wytyczne dotyczące struktury projektu. Mogliśmy liczyć także na pomoc ze strony firmy, oraz na ewentualne sugestie dotyczące modyfikacji kampanii. Naszą współpracę z Grawmatem. zapamiętamy jako bardzo dobrą. Zarówno kontakt jak i przygotowanie techniczne z ich strony było wzorowe, oraz godne do naśladowania. Firmie na przyszłość zalecamy prowadzenie dalszej kampanii internetowej za pomocą Google AdWords.

Z naszych analiz wynika, że w obecnych realiach jest to w stu procentach opłacalny wydatek, powodujący wzrost zainteresowania produktem jak i samą firmą. Naszymi głównymi wskazówkami są: specjalizacja poszczególnych promowanych produktów, ograniczenia wyświetlenia reklam ze względu na zakres terytorialny, jak i bieżąca analiza wyników i ciągłe poprawki. Dużym błędem jest robienie jednej ogólnej kampanii i pozostawienie jej samej sobie, na pewno nie przyniesie to oczekiwanych efektów. Dodatkowo radzimy korzystać tylko z najpopularniejszej formy reklamy w wyszukiwarkach. Według nas pozostałe formy reklamynie jest jeszcze w znaczący sposób rozbudowany. Ostatecznie stwierdzamy, że narzędzie proponowane przez Google jest doskonałym instrumentem do promocji firmy. Jednak wymaga ono podstawowej wiedzy ze strony koordynatora, oraz bacznej uwagi podczas jej rozwoju. Uwzględniając wszystkie wskazówki, późniejszej inwestycje na pewno okażą się opłacalne dla firmy, a poniesione koszty zwrócą się ze sporą nawiązką.

Advertisements